Frauderisico verkleinen en verzekeren
Uit een recent onderzoek van Allianz is gebleken dat een ruime meerderheid van de Nederlandse bedrijven het afgelopen jaar schade heeft opgelopen door fraude. In 56% van de gevallen gaat het om interne fraude. Hoe voorkom je dat jouw medewerkers de fout in gaan en wat te doen bij een vermoeden van fraude? En is de schade te verzekeren?
Bedrijven ervaren fraude als een toenemend gevaar, maar tegelijk zijn ze tevreden over de maatregelen die ze nemen en de bescherming die ze hebben opgebouwd. Dat gevoel van veiligheid is niet helemaal terecht. Maar liefst 69 procent van de bedrijven heeft de afgelopen 2 jaar te maken gehad met fraudepogingen. De schade kan groot zijn. Bij 55% van de gevallen is de schade hoger dan 50.000 euro, bij 16% hoger dan 200.000 euro. Bij interne fraude leidt 2% tot schades hoger dan 1 miljoen euro. Bij externe fraude is dat 5%.
Wie zijn de interne fraudeurs?
Bij kleinere schadeposten is de fraudeur vaak een man tussen de 26 en 45 jaar die minder dan vijf jaar in dienst is. De grote schades door interne fraude worden vooral gepleegd door seniors die al langer in dienst zijn. Omdat zij vertrouwd worden en toegang hebben tot vertrouwelijke systemen en informatie, kunnen zij ongestoord hun gang gaan. Bijna 20 procent van (grote) schades door interne fraude wordt veroorzaakt door een lid van directie of management.
Kansen voor een fraudeur
Als je de kans op fraude door medewerkers en leidinggevenden wilt verkleinen, kun je om te beginnen in kaart brengen waar in jouw bedrijfsprocessen iemands kansen liggen om te frauderen. Liggen er bijvoorbeeld goederen of producten onbeheerd in jouw magazijn? Controleer je ziekmeldingen? Heb je een helder concurrentiebeding? Screen jij jouw medewerkers voor indiensttreding? En tref je maatregelen in de digitale sfeer, zoals twee-factorauthenticatie, VPN, firewalls en antivirussoftware?
Gedrag en problemen bespreekbaar maken
Soms kunnen collega's al vermoedens hebben van fraude omdat iemand smoezen en leugens vertelt, zich niet houdt aan regels en procedures, bewust alleen werkt of er een levensstijl op na houdt die niet overeenkomt met het inkomen. Maar wanneer meld je dat? Leg vast hoe jouw medewerkers omgaan met een vermoeden van fraude en maak het onderwerp bespreekbaar. Heb je meer dan 50 medewerkers in dienst? Dan moet je een klokkenluidersregeling hebben. Maak het verder mogelijk dat personeel hun geldproblemen of conflicten met de leiding open met je kunnen bespreken en samen met jouw naar een oplossing zoeken. Dit zijn vaak de motieven om te frauderen.
Schade door fraude verzekeren
Neem contact op met ons kantoor om te bespreken hoe je het frauderisico kunt verzekeren. Wat heb je bijvoorbeeld aan een cyberverzekering of bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering? Je kunt ook een speciale fraudeverzekering afsluiten, die financiële schade door oplichting vergoedt en je helpt bij het opstellen van een fraudepreventieplan. En een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt uitkomst als je een fraudeur wilt ontslaan. Wij bespreken met je welke verzekeringsoplossingen het beste passen bij uw bedrijf.